Vitamíny

Výskyt vitamínů
vitaminy A: karoten; nejvíce je obsažen v sytě zelené listové zelenině, meruňkách, broskvích a mrkvi
vitaminy B1: thiamin; nejvíce je obsažen v povrchových vrstvách obilného zrna, luštěninách, droždí
vitaminy B2: riboflavin; obs. luštěniny, droždí, obiloviny a některé druhy zeleniny
vitaminy B3: niacin; bohatým zdrojem je celozrnná mouka, listová zelenina, houby a droždí
vitaminy B5: kyselina pantotenová; obs. pšeničné otruby, hrách a zelenina
vitaminy B6: pyrodoxin; obs. obilné klíčky, celozrnná mouka, droždí
vitaminy Bc: kyselina listová; obs. listová zelenina, rajčata, mrkev a luštěniny
vitaminy B12: kyanokobalamin; v dostatečné míře ho produkuje střevní mikroflóra, v potravinách je hlavně v                        luštěninách, dle jiných údajů v droždí, mořských řasách, v kořenové zelenině;
vitaminy B15: pangamát kalcia; obs. hlavně v semenech rostlin a v pivovarských kvasnicích
vitaminy B17: nitrolozid; hojně obs. obiloviny a semena rostlin
vitaminy C: kyselina L-askorbová; velmi bohatým zdrojem je petrklíč, kopřiva, šípky, vlašské ořechy, sladká paprika,                    černý rybíz a křen
vitaminy E: tokoferol; obs. obilné klíčky, ostatní semena, luštěniny, rostlinné oleje
vitaminy H: biotin; obs. obiloviny, droždí, luštěniny a čerstvá zelenina
vitaminy K: metylnaftochinon; produkuje ho mikroflóra v tlustém střevě, listová zelenina, mrkev a rajčata

Některé vitaminy a minerální látky v ovoci a zelenině
B1
Zdroje:
cibule, špenát, pórek, rebarbora, červená paprika, petržel aj.
• podporuje přeměnu energie, posiluje srdce, zklidňuje zažívací potíže,...
B2
Zdroje:
petržel, špenát, květák, růžičková kapusta, česnek, aj.
• hojí kůži, snižuje frekvenci a závažnost migrén,...
C
Zdroje:
červená paprika, petržel, černý rybíz, květák, jahody, pomeranč, aj.
• posiluje imunitu, urychluje hojení ran, antioxydant,...
Provitamin A
Zdroje:
petržel, červená paprika, mrkev, rajče, meruňky, aj.
• podporuje hojení ran, pomáhá tělu v boji proti infekcím,
Kyselina listová
Zdroje:
petržel, špenát, meloun, rajčata, zelí, aj.
• chrání proti vrozeným vadám, snižuje riziko onemocnění srdce a cévních mozkových příhod,
Draslík
Zdroje:
celer, kapusta, květák, zelené fazolky, ananas, hroznové víno, ovocné a zeleninové šťávy, aj.
• pomáhá snižovat krevní tlak
Vápník
Zdroje:
brokolice, celer, hrášek, pórek, lískové oříšky, aj.
• udržuje zdravé kosti a zuby, pomáhá v prevenci osteoporózy, podporuje činnost svalů
Železo
Zdroje:
listová zelenina, sušené ovoce, aj.
• léčí chudokrevnost z nedostatku železa, je zvlášť potřebné v těhotenství,...